وبلاگ پایه ششم دبستان

إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَبْتَلِیهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِیعًا بَصِیرًا

وبلاگ پایه ششم دبستان

إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَبْتَلِیهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِیعًا بَصِیرًا

قال الله تعالی: «إنّا نحنُ نَزّلنا الذِّکرَ و انّا له لَحافِظون» (حجر / 9)
إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا




✏️مرکز تقارن :نقطه‌ای در شکل که اگر شکل حول آن نقطه به اندازه مشخص بچرخد شکل بر خودش منطبق می شود.

✏️ انواع تقارن :
1⃣تقارن محوری
2⃣تقارن مرکزی
3⃣تقارن چرخشی.

✏️تقارن محوری :تقارنی است که اگر شکل را از روی آن تا کنیم دو قسمت شکل بر هم منطبق می‌شود.

✏️ تقارن مرکزی :تقارنی است که اگر شکل را به اندازه 180درجه، حول یک نقطه بچرخانیم شکل بر خودش منطبق می شود.

✏️تقارن چرخشی :وقتی شکل را حول یک نقطه به اندازه 180درجه یا کمتر (وحتی بیشتر) در جهت عقربه های ساعت می چرخانیم و شکل روی خودش می افتد می گوییم شکل تقارن چرخشی دارد.

✏️دوران :چرخش یک شکل حول یک نقطه را دوران می گویند.

✏️انواع دوران :
1⃣دوران 90درجه
2⃣دوران 180درجه
 
انواع قرینه :
1⃣قرینه نسبت به یک خط (خط تقارن عمود ی، خط تقارن افقی
2⃣قرینه نسبت به یک نقطه

نکات مهم درباره تقارن

1- تقارن محوری: درتقارن محوری قرینه یک نقطه را نسبت به یک خط بدست می آوریم.

محور تقارن خطی است که قرینه هر نقطه ازشکل نسبت به آن برخود شکل منطبق می شود. یا خطی است که شکل را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند.

2-تقارن مرکزی: در تقارن مرکزی قرینه یک شکل را نسبت به یک نقطه بدست می آوریم که آن نقطه مرکز تقارن شکل است.

مرکز تقارن نقطه ای است که قرینه هر نقطه از شکل نسبت به آن برخود شکل منطبق می شود.
🔴مربع 4 تا محور تقارن دارد.

🔴مستطیل دو تا محور تقارن دارد.

🔴لوزی  2 تا محور تقارن دارد.

🔴متوازی الاضلاع محور تقارن ندارد.

🔴دایره بی شمار محور تقارن دارد.

🔴مثلث متساوی الاضلاع 3 تا محور تقارن دارد.

🔴مثلث متساوی الساقین یک محور تقارن دارد.

🔴ذوزنقه متساوی الساقین یک محور تقارن دارد.

الف) نقطه: یک مرکز تقارن دارد و آن خودش است،  وبی شمار محور تقارن دارد.

ب) خط: بی شمار مرکز تقارن دارد، کلیه نقاطی که روی خط قرار دارند. بی شمار محور تقارن دارد. خطوطی که بر این نقاط می گذرند.

ج) n ضلعی منتظم: n محور تقارن دارد، اگر  n زوج باشد یک مرکز تقارن دارد و اگر n فرد باشد مرکز تقارن ندارد.

د) نیم خط: نیم خط مرکز تقارن ندارد ولی یک محور تقارن دارد.

ه) پاره خط: دو محور تقارن عمود برهم دارد، یکی عمود منصف آن و دیگری خطی است که پاره خط جزیی از آن است و یک مرکز تقارن دارد.

🔴ذوزنقه ها درحالت کلی محور تقارن ندارند.

🔴یک مثلث در حالت کلی محور تقارن و مرکزتقارن ندارد.

🔴مثلث متساوی الساقین مرکز تقارن ندارد.

🔴مثلث متساوی الاضلاع مرکز تقارن ندارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۰/۰۸
مسعود جبلی فروشانی

نظرات  (۱۷۳)

ممنون از این مطلب خوبتون
۰۹ اسفند ۹۶ ، ۲۳:۲۵ دیاکو محمدی
مطالب خوب ومفیدی است اکر برای چند ضلعی های منتظم شکل بگذارید خیلی بهتر است.سپاس

عالی
۲۰ دی ۹۷ ، ۱۹:۲۳ محمد صادقی
در تقارن چرخشی نقطه بیرون شکل است یا داخل شکل
تقارن چرخشی اشتباه است .
نباید بیشتر از ۱۸۰ درجه بچرخانیم چون اگر بیشتر ۱۸۰ درجه بچرخانیم دوران میگویند
با تشکر از زحمات شما من کلاس ششم هستم فردا آزمون ریاضی داریم امیدوارم نمره20بگیرم ولذت ببرم امیدوارم خداوند هم به بنده کمک و توانایی دهد
I love you داری آقا مسعود
با سلام.مطالب این سایت متوسط بود.
کاشکی بهتر و به روز تر شه.
با تشکر.
عااالی بود خدا خیرتون بده
 دستتو درد نکنه ما فردا امتحان ریاضی داریم خیلی خوب بود 
دستتون درد نکنه 
واقعا عالی بود
خیلی کامل و عالی بود 
ممنون ♡

من درحال دوره سال ششم برای سال بعد هستم وچون هفتم پایه ششم رادارد تمام کتاب را دوره دارم می کنم والان فصل چهارم ممنون

سلام

خوبه ولی چرا 5 یا 7 یا 6 و....ضلعی ها رو نمیذارید 

بذارید ممنون

ولی درکل نه خوب بود نه بد بود 

میتونست بهتر بهتر باشه

رنگ صفحه رو هم عوض کنید دلم گرفت اوف

۱۹ آذر ۹۸ ، ۱۰:۴۳ فرمانده ی اشباح سیاه

عالی بود

عالی بود فقط رنگ صفحرو عوض کنید افسرده شدم😑

ممنون عالی بود

عالی بودددددددددددددددددد.

ممنونم خیلی عالی بود 🤗

 

میگم میشه بگین که ربع دایره چند محور تقارن ،چند مرکز تقارن و چند داوران دارد😕

اگه درست باشه عالی

رنگ صحفه هم خیلیییییییی خوبه

در تقارن چرخشی نقطه داخل شکل است

خیلی ممنون عالی بود

به نظر من خیلی مطالب کاملی دارد بازم تشکر

عالی بود

عالی بود

سلام درتقارن علاوه برجهت چه تغییر میکند

 

عاااااااااالی😘 خیلی ممنونم از این مطلب مفیدتون کامل و خیلی خوب

😍😍🌹🌹🌺🌺

دستتون درد نکنه عالی بود

میشه محل برخورد مرکز تقارن بگین؟؟

دایره🙏🏻🙏🏻🙏🏻

عالی بود

وایییییی خیلی عالیه مطالب☆☆☆☆☆☆♡♡♡♡♡🤗🤗😇😘💪💪🖒🖒🖒🖒👊👏👏👏👏

بسیار عالی بود. ممنون

خوبه ولی چیزی از تقارن چرخشی نذاشتین... 

عالی

مطالب مرتبط به تقارن محوری ومرکزی خوب بود ولی درباره تقارن چرخشی چیزی نداشتید 

سلام به همگی 

این مطالب عالی هستن 

سلام به همگی 

این مطالب عالی هستن 

اما قرینه ی مرکزی رو نداشت 

لطفا هیچ کسی گوه نخوره چون همش درسته فقط اگه تشکر دارید بنویسد درغیراین صورت گوه نخورید و خفشید

و همین طور مطلب بسیار عالی بود

عالی بود 

سلام دمت گرم حاجی😁😃😘😚

ممنون توضیحات خیلی عالی کامل و بی نقس بود

عالی بود ☺☺☺

۰۳ آبان ۹۹ ، ۱۸:۳۲ بهرام افشاری

بدک نبود من برای پسر همسایه میخواستم

عالی بود

خیلی بدردم خوردعالیه ولی یکم کم بود متاسفانه😁.

دستتون درد نکنه خیلی ممنون😘🥰

واقعا عالی بود خیلی ممنون

عالی بود ممنون ازتون واسه این مطلب استفاده شد

ممنون توضیحات کامل بود

۲۶ آبان ۹۹ ، ۱۶:۱۹ زینب اسدالله

ممنون سایت خیلی خوبی فقط رنگ صفحه را عوض کنید چون داشتم مطلب نخونده از سایتتون خارج میشدم

بیست ضلعی چند محور تقارن دار 

بهره مند شدیم از مطالب مفیدتون😌🎈

فقط مثل متساوی الاضلع آیا محور تقارن داره؟؟

آگه هم داره چندتا؟؟

ممنون میشم بگین❤

دستت طلا عالی بود😍❤

میشه بگین برای اینکه شکل روی خودش منطبق بشه باید چند درجه بچرخونیم

خوبه خیلی خوبه

عالی

عالی بود مرسیییییی♥️♥️♥️

بسیار عالی من الان اینا رو که دیدم هم اول وارد دفترم کردم تا داشته باشم

ممنون از شما👍

بسیار عالی سپاسگذار🙂

سلام

دمتون گرم

فقط ی سوال همتون کلاس6هستید😂

من 25سالمه

مثلث متساوی الساقین رو اشتباه نوشته  

 

خیلی عالی بود واقعا ممنونم

عالی بود 

عالی بود 

و اینکه اره من کلاس ششم هستم 😂

واقعا خوب بود اخه من هی میکفتم این شکل نداره مامانم میگفت داره دوباره... بعدش اومدم تو سایت خوبتون و دیدم نداره😎😎

سلام عالی مرسی از شما و سایت خوبتون

موفق باشید

عالییی بودددددد😍😍

بده 

سلام 

خیلی از تون متشکرم که این تقترون مرکزی رو توضیح دادید😍😍😍

داداشی که ۲۵ سالته من ۲۳ ببین همه دخترننن😂

جونننننننننننن😙😚😙😚

عالیییییییی حرف نداره👌👌👌

عالیییییییییه دمتون گرم 

بیا🖕🖕

 

همه   هم دختر حال میکنیم💋💋👈👉

بد نبود ولی خوب هم نبود

ممنون از متن خوبتون ولی کاش رنگ صفه رو تغییر بدید و درباره محور تقارن هم مطالب بیشتری بزارید

خیلی خوب بود 😉 فقط رنگ صفحه رو اوض کنید

من واقعن از این مطلب خوشم اومد از کسانی که این مطلب رو نوشتن ممنونم خیلی آموزنده بود

می دانید توضیحزیاد خوب نبود ولی عکس بهتر بود اما اگر اسم شکل ها را هم بنویسید بهتر است

خدانگهدار 

 

ببینید عالی نبود ولی بدک نبود 

من که اگر قرار باشد از 1 تا 10 نمره بدهم 7 می دهم

درضمن خانم star راست می گوید

لطفا برای شکل ها اسم بگذارید 

و این چه وضعشه که از شکل دایره به بعد برای شکل فقط اسم گذاشتید 

واقعا که

افتضاه بود من که دیگه می دهم 000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000

۰۱ دی ۹۹ ، ۱۹:۵۶ ...................

افتضاه 

سلام

من می خواستم به خانم ............. من که الان ششم هستم در کتابمان خواندیم که می شود بیشتر و یا کمتر از 180 درجه شکل را چرخاند

بد هم نیست کتابت را کمی بشتر مطالعه کنی

درضمن تقارن چرخشی همان دوران است

و نظر من درمورد این متن نظرم این است که : واقعا عالی بود مخصوصا عکس ولی برای بعضی از شکل ها اسم نگذاشتید به هر حال در کل خوب بود 

و ممنون که در متن مثال هم زدید 

خدانگهدار  

و خانمی که 25 سالته 

بله من ششم رهستم و 13 سالمه

درضمن شما که 25 سالته 

و دیگه باید بروی دانشگاه چرا اینجا و در این سایت نظر دادی

وقتی که 25 سالته و حتی مدرسه دیگر نمی روی چرا نباید تقارن را بلد باشی ؟

والا شما ها مباحث پیچیده تر و سخت تر از مال ما ششمی ها دارید

من که در تعجبم

و خط دوم ششمی هستم

اشتباه تایپی بود 

۰۳ دی ۹۹ ، ۱۲:۰۳ محمد محسن

عالی بود👍❤

دستتون درد نکنه خیلی زحمت کشیدید ممنون⁦❤️⁩😘👏👍🤩

خیل خوب بود من کلاس هفتمم برای دوره خوندم خیل خوب توضیح داده کاشکی نمونه هم میزاشتید 

واقعا دستتون درد نکنه من کلاس ششم فردا امتحان ریاضی داشتم خیلی خیلی بدردم خورد.❤

5ضلعی منتظم  مرکز تقارن  دارد؟

 

عالی

جووون

 

سلام. ممنون. عالی بود

عالیه 

 

بسیار عالی 

۰۹ دی ۹۹ ، ۱۲:۵۳ امیرحسین

عالیه دمتون گرم

خوبه ولی ای کاش توضیح بیشتر می‌دادید خب مثلا اصولا مثلث متساوی اوضاع چرا مرکز تقارن نداره؟

۱۰ دی ۹۹ ، ۱۵:۴۹ خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

🚽🚽🚽🚽🚽🚽🚽🚽🚽🚽بفرما

خوب بود❤

❣ممنون از این مطلب خوب و مفید به من خیلی کمک کرد،دست سازنده درد نکنه❣

عالی

۱۱ دی ۹۹ ، ۱۵:۵۸ مریم یوسف داد

عالی

۱۳ دی ۹۹ ، ۲۱:۲۸ زهرا اسدی

شکل ها  تقارن مرکزی ندارد ☹️

عالی

من کلاس پنجمم و هیچیشو نفهمیدم

عالی

عایه فقط من هیچی نفهمیدم :/

ممنونم مطالب خیلی عالی بود👍🏻👌🏻

بسیار عالی من حتی پرینت گرفتم

چرت و پرت بود

۲۱ دی ۹۹ ، ۱۷:۳۴ ایناس عبیرب زاده

عالی ممنون 

۲۵ دی ۹۹ ، ۲۲:۳۳ منتظران ظهور

سلام واقعا کمک کرد ممنون

۲۶ دی ۹۹ ، ۱۵:۳۲ حسن زاده

سپاس عالی بود

واقعا عالی بود اما کاش کامل تر تو ضیح می دادین 

من از ۲۰.     ۱۹ می دم 

۲۷ دی ۹۹ ، ۱۳:۳۶ دارا حیایی

بـــســیــار مــطــالــب عــالــی هــســت •

سلام عالییییی بود ممنون

۰۱ بهمن ۹۹ ، ۱۴:۰۷ هستی کلاس ششمی

مسخره بود اثلا هم خوب نبود

عالی بوددددددد
سلام
خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی عالی بود
دستتون درد نکنه 🥰😘❤
سلام
خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی عالی بود
دستتون درد نکنه 🥰😘❤

عالی بود ممنون خیلی مفید بود😍😘😘

۰۴ بهمن ۹۹ ، ۱۷:۲۹ الوالفضل پیغان

سلام این مطالب خیلی مهم هستند.من که از ۲۰     نمره ۲۰ میدم.من از اینا عکس انداختم.ممنون.🙏🙂😉😎

سلام به تولید کننده ممنونم که خیلی زحمت کشید مطلب خوبی من خیلی خوشم امد زحمت کشید هر کسی میگه بعد چون خودش چیزی نمی دونه ممنونم 💖

۰۷ بهمن ۹۹ ، ۱۲:۲۱ سیدامیرحسین جلالی

عالی بود

خیلی خوب بود فقط من نیم دایره رو میخواستم که متوجه شدم بقیه تو کتاب ششم بود 

عااااااالی بود 

فقط اگر شکل های بیشتری را می آوردید عاااااااااالی تر میشد

من فردا آزمون ریاضی دارم و امیدوارم به امید شما ۲۰ بشوم

سپاس

خیلی مطالی عالی بود واقعا لذت برم 

ممنون 

خیلی مطالب  عالی بود واقعا لذت برم 

ممنون 

عالی بود ممنون حتی معلمم از این کپی گرفته بود و در گروه گذاشته بود عالی بود👏👏سپاس🙏

 

سلام ممنونم بابت مطلب خوبتون اگر میشه بگید مستطیل دارای چند محور تقارن است؟

ممنون.

خیلی عالی بود

۱۹ بهمن ۹۹ ، ۱۴:۱۶ 🍄ترمه جان 🍄

سلام عرض میکنم خدمت شما ❄

من میخواستم بگم که این وبسایت عالیه و من همیشه از این وبسایت استفاده میکنم و به بقیه هم پیشنهادش میکنم 

ممنون از مطالب عالی تون💋💋💋💋💋💋💋💋

خیلی عالی حکتون نمیکنم

خوب بود 

ممنون از بسیار عالی بود من نکته های زیادی رو یاد گرفتم سایتتون

خوب بود اما عالی نبود

اقا این من محور تقارن رو میخوام 

خیلی عالی بود من همین الان وسط امتحانمم و از این مطلب استفاده کردم مرسی💖🌈

خیلی عالی و مفید 

 

عالی

اصلا خوب نبود😐کامل نیست😒

مطالب خوبی بود در کل

اصلا بدرد نخورد🤮🤢😨😰😈👹👺

بدنبود مرصی❤😐

با سلام چند تا سئوال داشتم

1 _آیا شکلی وجود دارد که دو مرکز تقارن داشته باشد ؟

۲_ آیا شکلی وجود دارد که بی شمار مرکز تقارن داشته باشد ؟

ممنون میشم پاسخ داده شود

سلام . عالی . ممنون 

پایه هشتم 

They are in the my game.

خیلی عالیه ممنون

یه پیام دارم برای کچل  عزیز

میگی چیکار کنم

عالی بود

آیا شکلی به غیر از مربع وجود دارد که چهار محور تقارن داشته باشد؟

عالی بود

میشه محل مرکز تقارن ها رو هم مشخص کنید 

در کل عاااااااااااااااااااااااااااااااااااالی 

این چیه ما تقارن چرخشی خواستیم اینا رو میدونیم اه 🚫🚫😡😤😤

خوب نیست

سلام مثلث ها محور تقارن دارن مثلث متساوی الا ضلاع ۳ تا مثلث متساوی‌الا‌ساقین‌یکی و مثلث قائم‌الزاویه‌ یکی

مرسی داشت گریم میگرف انقدر سخت بود :)

۲۸ دی ۰۰ ، ۱۷:۵۷ ماعده علیزاده

عالی بود ولی درخواست دارم که اشکال هندسی را با تقارن چرخش هم بگذارید 💓💓💓ممنون

۰۱ بهمن ۰۰ ، ۱۷:۵۶ دختر دلشکسته

ســــــــلـــــام خـــــــیـلـــی خـیــــــلــــــــــی مـــــمـنـــونـــم

عــــــــالـــــــی بـــــــــــــــــــــــــــــــود ❤❤😊👍👍👍👍👍

سلام خیلی عالی بود

 

 

عالی ممنون

۰۵ بهمن ۰۰ ، ۱۶:۰۸ گلنوش دهقانی

مرسی خوب بود

 

متوازی الاضلاع تقارن مرکزی دارد؟

عالی بوددددددددد

متوسط بود ولی دستتون درد نکنه شکل های بیشتری رو هم بیارین

 

خیلییییییییی بد

 مطالب عالی بود فقط شکل های دیگه هم بذارید ممنون . خسته نباشید . من فردا ازمون دارم و اتفاقی سایت شما رو دیدم و اومدم و دیدم که چه اطلاعات مفیدی قرار دادید و تقریبا همه ی مطالب ازمون فردا رو با عکسایی که گذاشته بودید مرور کردم مرسی واقعا 

اصلا چیزی که میخواستم نبود

شادبین اصلا به درد نمیخوره من توضیح تقارن محوری و تقارن مرکزی میخواستم نه این😐💔

۰۴ خرداد ۰۱ ، ۱۰:۵۸ مهنازطهماسبی

عالی

۰۶ خرداد ۰۱ ، ۱۲:۰۴ محمد صالح صادقی

خیلی عالی بود همه چی رو متوجه میشی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی